Interview met Jop van McKinsey

 

Jop is in 2013 begonnen als fellow (startersfunctie) bij McKinsey. Sinds januari 2018 is hij engagement manager, ook wel projectmanager. In zijn rol heeft hij de verantwoordelijkheid voor de dagelijkse leiding over een projectteam en is hij de schakel tussen het team, McKinsey partners, experts en natuurlijk de cliënt.

 

Wat is het allerleukste dat je de afgelopen tijd hebt gedaan?

Een van onze partners had een meeting met de Minister van Energie van een Zuid-Amerikaans land. De meeting ging over de mogelijkheden om een volledig duurzame energievoorziening te krijgen. Met verschillende analyses en een goed gestructureerde verhaallijn heb ik, samen met mijn team, deze discussie voorbereid. Het zou mooi zijn als wij als McKinsey een bijdrage kunnen leveren aan de verdere verduurzaming van dit land.

Daarna ben ik aan een nieuw project gestart in de scheepsbouw-industrie: iets heel anders dan duurzame energie. Deze afwisseling vind ik een van de meest interessante aspecten van het werk. Het is in het begin altijd even wennen en soms ook wat hectisch als je met een nieuw team aan een nieuw onderwerp en met een nieuwe cliënt aan de slag gaat. De afwisseling is uitdagend, maar je wordt bij McKinsey getraind om jezelf comfortabel te voelen buiten je comfort zone.

Toegang tot meer interviews met Nederlandse consultants van McKinsey, BCG en andere kantoren?

Word nu lid

Registreren is gratis en kan in 1 minuut

Hoe zou jij de bedrijfscultuur en de mensen bij McKinsey omschrijven?

Toen ik solliciteerde, twijfelde ik over hoe hiërarchisch de cultuur zou zijn. Ik had gehoord over “up or out” en de hoge mate van competitiviteit. Die twijfel verdween op mijn eerste dag, toen de partner met wie ik werkte bij binnenkomst zelf voor het hele team koffie ging halen en even later zei van mij te verwachten in elke meeting wat in te brengen. Hij gaf aan dat ik het vooral moest laten weten als ik het ergens niet mee eens was en een vraag  moest stellen als ik iets niet snapte – wat dat ook mocht zijn.

We noemen onze bedrijfscultuur een “caring meritocracy” waarin je constructief samenwerkt en op je prestaties beoordeeld wordt. Hoewel de mensen heel ambitieus zijn, altijd op zoek zijn naar grote uitdagingen en impact, hebben we geen cultuur van onderlinge competitiviteit. Het is topsport, maar wel teamsport. Iedereen wil samen het project – en daarmee de cliënt – zo succesvol mogelijk maken.  En net als in de topsport proberen we continu beter te worden. Er is veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en -groei, zowel voor die van onszelf als die van onze teamgenoten. Tenslotte zijn mijn collega’s ook gewoon erg leuke, gezellige mensen. Zo heb ik op kantoor veel goede vrienden gemaakt; sommige daarvan reken ik zelfs tot mijn beste vrienden.

Aan wat voor vraagstukken werk je zoal bij McKinsey?

Hoewel het type vraagstukken waar we aan werken heel divers is, gaat het wel altijd om een grote impact. Ik heb zelf inmiddels in veel verschillende industrieën en landen gewerkt aan een breed scala aan vraagstukken. Dit varieerde van het maken van een visie en business case voor een nieuw te bouwen stad in Zuid-Europa tot een groeistrategie voor een energiebedrijf in Zuid-Afrika en een kostenbesparingsprogramma bij een grote speler in de Nederlandse industrie.

Het idee is dat als je bij McKinsey komt werken, je zeker de eerste twee jaar een veelheid aan sectoren en functionele gebieden leert kennen. Gaandeweg kun je je dan meer specialiseren. Mocht je echter een sterke voorkeur voor een bepaalde richting hebben, dan kun je dit aangeven en wordt er zoveel mogelijk rekening mee gehouden. Zo weet ik van een aantal collega’s met een medische achtergrond dat ze graag op projecten voor ziekenhuizen en/of farmaceutische bedrijven werken. Ook experienced hires (doorgaans met 3 tot 8 jaar werkervaring), zijn vaak wat meer gespecialiseerd.

‘Het is topsport, maar wel teamsport. Iedereen wil samen het project – en daarmee de cliënt – zo succesvol mogelijk maken.’

 

Hoe en wat leer je bij McKinsey?

In de eerste paar jaar leer je de basisvaardigheden van het consultancy-vak, waaronder hard skills als structureren, modelleren en storylinen (het maken van een verhaallijn) en soft skills als presenteren, motiveren / overtuigen en meetings runnen. Later richt je je meer op andere vaardigheden, waaronder het leiding geven aan een projectteam en het coachen van zowel team members als cliënten.

Je leert zowel “on the job” als door middel van formele trainingen. Nog voordat je op een project gaat werken, begin je met drie weken introductietraining. Maar ook daarna kun je regelmatig op vrijdag een training volgen, bijvoorbeeld over presenteren, faciliteren, storylinen of modelleren (zowel in Excel als in meer geavanceerde programma’s). Bovendien krijg je elk jaar een volle week training (vaak op een andere locatie dan je eigen kantoor) waarin je onder andere kunt reflecteren op je ontwikkeling van het afgelopen jaar.

Maar het meeste leer je tijdens het werk op een project. Je werkt met uitdagende tijdslijnen aan complexe problemen, waarvoor je regelmatig iets moet doen wat je nog nooit gedaan hebt. Dat kan een inhoudelijke analyse zijn, maar ook een storyline of een persoonlijk client interview. Steeds als je gewend raakt en je in je comfort zone dreigt te belanden, word je weer op een nieuwe uitdaging gezet. Hierdoor blijf je je constant ontwikkelen.

Na twee jaar als Fellow gewerkt te hebben, heb ik met sponsorship van McKinsey het MBA-programma gevolgd aan Columbia Business School in New York. Dat was een geweldige ervaring. New York is mijn tweede home town geworden, ik heb er veel nieuwe vrienden gemaakt en ik heb een tijd in een andere cultuur kunnen leven. Ik heb mijn MBA ook gebruikt om me meer te specialiseren op het gebied van vastgoed, steden en duurzaamheid. Nu ik weer terug ben bij McKinsey, heb ik daar veel aan.

‘Steeds als je gewend raakt en je in je comfort zone dreigt te belanden, word je weer op een nieuwe uitdaging gezet. Hierdoor blijf je je constant ontwikkelen.’

 

Waar werk je meestal?

In het algemeen werk ik van maandag t/m donderdag bij de cliënt en op vrijdag bij ons op kantoor. Behalve in Nederland heb ik zelf ook veel in het buitenland gewerkt, maar dat is een keuze. Je hebt namelijk veel inspraak op de locatie van je project: de een wil liever in Nederland werken, de ander juist internationaal. Ikzelf vind het leuk om zo nu en dan in het buitenland te werken: ik heb inmiddels gewerkt in België, Frankrijk, Griekenland, Kroatië, Nigeria en Zuid-Afrika. Afhankelijk van hoe ver weg je zit, kom je dan ofwel iedere vrijdag naar kantoor in Amsterdam, of blijf je wat langer in het buitenland.

Cultureel zijn er natuurlijk wel verschillen tussen de Nederlandse en buitenlandse kantoren, maar er is een sterke, consistente McKinsey-cultuur. Wereldwijd hebben we dezelfde manier van werken, dezelfde systemen en tools, dezelfde normen en waarden en dezelfde begrippen en taal. Ik vind het elke keer weer verrassend hoe snel ik productief kan samenwerken met een team in een ander land.

 Hoe ziet de toekomst er voor McKinsey uit?

Wereldwijd is McKinsey nu twee keer zo groot als 10 jaar geleden en ik denk dat die groei zich zal doorzetten. Digital en Advanced Analytics zijn – en blijven – twee van McKinsey’s belangrijkste speerpunten. Onze nieuwe global managing partner, Kevin Sneader, ziet daarnaast het vergroten van de diversiteit als een prioriteit.

In Amsterdam zijn we ook hard gegroeid, naar inmiddels zo’n 400 collega’s. We worden steeds diverser. Zo hebben we steeds meer gespecialiseerde rollen, bijvoorbeeld op het gebied van energie, organisatie en implementatie. Een voorbeeld hiervan is Energy Insights, een onderdeel van McKinsey gespecialiseerd in energievraagstukken, waarmee we inspelen op actuele onderwerpen zoals de energietransitie.

Toegang tot meer interviews met Nederlandse consultants van top kantoren?

Word nu lid

Registreren is gratis

Meer interviews met consultants:

Lees verder interviews met studenten: