Interview met Milou van Magnus 

Milou is in 2017 begonnen als junior consultant bij Magnus. Hiervoor studeerde ze Econometrie in Groningen en behaalde vervolgens haar master in Amsterdam. Tijdens haar studententijd heeft ze op hoog niveau waterpolo gespeeld en combineert dit momenteel nog steeds met haar baan. Milou vertelt over het werken bij Magnus, de bedrijfscultuur en alle mogelijkheden die het haar biedt.

Begin dit jaar is Milou als junior consultant begonnen binnen de business intelligence (Blue) afdeling van Magnus. Vrij snel na haar start binnen het bedrijf ging ze al met Magnus op wintersport, wat een ideale manier was om haar nieuwe collega’s op een informele manier te leren kennen. Binnen haar functie ontwikkelt ze verschillende rapportages voor klanten waarbij ze constant bezig is met het analyseren van data. Haar positie tussen de back-end warehouses waar de data stromen vandaan komen aan de ene kant en de klanten aan de andere kant zorgt voor een mooie combinatie van kwantitatieve analyses en sociale interactie.

Wat is het allerleukste dat je afgelopen week hebt gedaan?

Ik ben net begonnen met een nieuwe sprint, wat inhoudt dat we voor een klant binnen 3 weken een rapportage moeten opleveren. Door deze relatief korte tijdsspanne moet je snel kunnen schakelen tussen de back-end en de business om er voor te zorgen dat je de data kunt vertalen naar een bruikbaar advies waarnaar de klant opzoek is. Verder komen er nog twee mooie dagen aan waarin we binnen Magnus twee dagen op ‘bootcamp’ gaan. Alle nieuwe collega’s die dit jaar zijn gestart krijgen van andere Magnus collega’s en externe partijen diverse trainingen: basistrainingen over excel en presenteren, maar ook specifiekere trainingen over het gebruik van bepaalde tools zoals Mendix en PowerBI. Verder wordt er ook aandacht besteed aan andere onderwerpen zoals teambuilding, dus ik kijk erg uit naar de Magnus bootcamp!

Hoe zou jij de bedrijfscultuur en de mensen bij Magnus omschrijven?

Magnus heeft een hele platte cultuur, waarbij alle consultants, van junior tot senior, door elkaar zitten in ons pand. De ene keer zit ik met partners van het bedrijf te lunchen en de volgende dag zit ik met andere juniors aan tafel. Het bedrijf bestaat uit een hele diverse groep mensen met verschillende achtergronden. Zo hebben we veel collega’s met sterk analytische, kwantitatieve achtergronden, maar lopen er ook veel consultants rond met elk hun eigen expertisegebied. Er is dus niet één specifieke type collega dat hier rondloopt, die diversiteit is erg interessant. Doordat ons kantoor relatief klein is ken je al gauw veel collega’s en dit draagt ook bij aan de non-hiërarchische, open cultuur op kantoor. Dit is zeker iets waar ik tijdens mijn sollicitatieproces bewust op heb gelet. Tijdens mijn sollicitatie hier kreeg ik direct het gevoel dat er een informele, gezellige sfeer hing binnen het bedrijf, waardoor ik er graag een onderdeel van wilde worden. Nu ik hier een half jaar rond loop kan ik alleen maar zeggen dat deze eerste indrukken bevestigd zijn en ik me hier heel goed op mijn plaats voel.

 

‘Je moet wel het gevoel hebben van hier voel ik me thuis en hier pas ik tussen.’

 

Wat voor een type problemen los je op bij Magnus?

Ik heb in de afgelopen maanden veel verschillende projecten afgerond en hele diverse rapportages opgeleverd. Waar ik het meeste mee bezig ben is het analyseren van de data om vragen vanuit klanten te kunnen beantwoorden en hun te kunnen voorzien van passend advies. Maar ook heb ik voor een klant bijvoorbeeld gekeken naar de business intelligence structuur en wat de verschillende takken binnen het bedrijf nodig hebben om een bepaald vraagstuk te kunnen oplossen of verbeteren. Over het algemeen is het toch vooral werken met grote hoeveelheden data en zijn de adviezen die ik produceer praktisch van aard. Dit houdt in dat de tools die ik ontwikkel voor de klant vrijwel direct implementeerbaar zijn en zij zelf niet nog allerlei stappen moeten ondernemen om met het advies aan de slag te kunnen.

De klant ziet in één oogopslag wat de aanbevelingen zijn
en hoe zij deze kunnen implementeren’

 

 

Hoe en wat leer je bij Magnus?

Ieder jaar geef je aan wat je dat jaar graag zou willen leren, zoals bijvoorbeeld een programmeertaal. Dan kan je zelf kijken op welke manier je dit zou willen aanpakken, door bijvoorbeeld een cursus te volgen of zelf online met hulpmiddelen aan de slag te gaan. Hiervoor wordt veel ruimte en vrijheid gegeven.  Vanuit Magnus zelf worden er door het jaar heen ook verschillende trainingen aangeboden, zoals de bootcamp bijvoorbeeld, hierdoor blijf je jezelf constant verbeteren. Een proactieve houding wordt aangemoedigd waarbij je op eigen initiatief aan de slag gaat me bijvoorbeeld een nieuwe tool of programmeertaal , maar tegelijkertijd faciliteert Magnus ook veel technische en persoonlijke trainingen. Laatst hadden we bijvoorbeeld trainingen over data modelleren, het gebruik van Mendix en ook over de Scrum methode.

‘Ik wil mezelf uiteraard verder blijven ontwikkelen
en daar staan ze erg open voor en dat wordt zeker aangemoedigd.’

 

 

Wat is het perspectief van een junior consultant binnen Magnus?

Op basis van je ontwikkeling en prestaties binnen Magnus maak je gewoonlijk binnen twee jaar promotie van junior tot medior consultant. Op voorwaarde dat je goed blijft presteren kan je vervolgens na zo’n drie tot vijf jaar de overstap maken naar de functie van senior consultant.  Ondanks dat ons kantoor relatief klein is zijn er meer dan genoeg doorgroeimogelijkheden en is het absoluut niet nodig om naar een groter kantoor over te stappen om te blijven groeien in je carrière.

Waar gaat Magnus naar toe volgens jou?

Lastig om te zeggen, omdat Magnus uit verschillende onderdelen bestaat: Magnus Red (Consulting), Blue (technology & business intelligence), Green (business development) en Orange (operations). Ikzelf ben werkzaam bij Magnus Blue en wij zien dat Big Data en Advanced Analytics momenteel snelgroeiende gebieden zijn en wij als Magnus hier zeker meer op willen inspringen.  Momenteel zitten we echt nog in de beginfase en zijn wij ook zoekende naar de rol die wij hierin kunnen spelen en welke kant ons vakgebied op gaat. Over enkele weken gaan wij ook in een kleine groep brainstormen over dit topic en hoe Magnus zich hierbinnen het beste kan positioneren in de toekomst.

Waar werk je meestal? En voor wat voor klanten?

De laatste paar maanden heb ik voornamelijk bij de klant gezeten en elke vrijdag kom ik, samen met de meeste collega’s, terug naar kantoor voor de zogeheten ‘terugkomdag’ waarop vaak trainingen, presentaties en vergaderingen plaatsvinden. Uiteraard wisselt dit heel erg per project en klant, wat een baan als consultant erg dynamisch en wisselend maakt. Binnen mijn afdeling Magnus Blue werken we voor een enorm breed scala aan klanten. Zo zitten we in de retail hoek, hebben we veel opdrachten voor logistieke klanten maar ook hebben we voor bijvoorbeeld de Vrije Universiteit, Sanoma en Nikon projecten uitgevoerd.

 

Toegang tot meer interviews met Nederlandse consultants van top kantoren?

Word nu lid

Registreren is gratis

 

 

Meer interviews met consultants:

Lees verder interviews met studenten: